Ενισχύεται το οπλοστάσιο των δικαιωμάτων του καταναλωτή – Μαίος 2021.
Ενισχύεται το οπλοστάσιο των δικαιωμάτων του καταναλωτή – Μαίος 2021.
Ο «Νόμος περί Προστασίας των Καταναλωτών του 2021», εγκρίθηκε προσφάτως από την Ολομέλεια της Βουλής , περιλαμβάνει μία σειρά από νέες πρόνοιες, οι οποίες κατοχυρώνουν τους καταναλωτές σε θέματα που άπτονται της προστασίας των οικονομικών τους συμφερόντων, αλλά και του αναφαίρετου δικαιώματός τους να έχουν την ορθή και ακριβή ενημέρωση πριν λάβουν την απόφαση να προβούν σε μία συναλλαγή..
Οι σημαντικότερες αλλαγές ως προς τα δικαιώματα του καταναλωτή, είναι μεταξύ άλλων οι ακόλουθες:
• Αλλαγή του τρόπου αναγραφής τιμών σε περίοδο εκπτώσεων. Πρέπει να αναγράφονται τόσο η νέα μειωμένη τιμή όσο και η προηγούμενη.
• Εισαγωγή υποχρέωσης των καταστημάτων παροχής υπηρεσιών (π.χ. κουρεία, κομμωτήρια, γυμναστήρια) όπως αναρτούν τιμοκατάλογο με τις τιμές των βασικών υπηρεσιών που προσφέρουν.
• Εισαγωγή πρόνοιας για δύο χρόνια εγγύηση για τα καινούργια αγαθά. Σε περίπτωση που ο έμπορος αποφασίσει να παραχωρήσει επιπλέον εμπορική εγγύηση, τότε αυτό θα πρέπει να το κάνει γραπτώς ή ηλεκτρονικά, προκειμένου ο καταναλωτής να γνωρίζει ακριβώς τι καλύπτει η συγκεκριμένη εγγύηση, καθώς και τη διάρκειά της (π.χ. 5 χρόνια εγγύηση στον κάδο του πλυντηρίου).
• Υποχρέωση εκ μέρους του πωλητή για γραπτή ενημέρωση του καταναλωτή για την πολιτική επιστροφών και αλλαγών των καταστημάτων, καθώς και για το δικαίωμα νόμιμης εγγύησης.
• Αύξηση σε ένα χρόνο (από έξι μήνες) η υποχρέωση του πωλητή να δεχτεί επιστροφή προϊόντος ως ελαττωματικό, χωρίς ο καταναλωτής να πρέπει να αποδείξει ότι το ελάττωμα δεν είναι αποτέλεσμα κακής χρήσης από τον ίδιο .
• Εισαγωγή πρόνοιας βάσει της οποίας το χρονικό διάστημα κατά το οποίο το προϊόν βρίσκεται στην κατοχή του πωλητή για σκοπούς επισκευής, εξαιρείται της χρονικής διάρκειας της νόμιμης εγγύησης.
• Αναφορικά με τις καταχρηστικές ρήτρες σε δανειακές συμβάσεις, συμβάσεις αγοράς ακινήτων από εταιρείες ανάπτυξης γης και οικοδομών, ασφαλιστήρια συμβόλαια, συμβόλαια υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών κλπ, έχει και τη δυνατότητα επιβολής προστίμου, το οποίο είναι πληρωτέο άμεσα, όπως άμεση πρέπει να είναι και συμμόρφωση του εμπόρου με την αφαίρεση της ρήτρας από τη συγκεκριμένη σύμβαση κι από όλες τις συμβάσεις στις οποίες τυχών να περιέχεται.
• Δίνεται η δυνατότητα στον καταναλωτή, του οποίου τα οικονομικά συμφέροντα έχουν θιγεί συνεπεία οποιασδήποτε παράβασης των προνοιών του Νόμου, να εγείρει αγωγή ενώπιον αρμόδιου Δικαστηρίου για αποκατάσταση ή επανόρθωση της βλάβης που έχει υποστεί. Ο καταναλωτής μπορεί να ζητήσει αποζημίωση ή να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση ή να ζητήσει μείωση του τιμήματος του προϊόντος ή της υπηρεσίας. Έως τώρα, εάν μετά από παράπονο καταναλωτή διαπιστωνόταν από την ΥΠΚ παράβαση κι επιβάλλονταν κυρώσεις, δεν προνοείτο κάποια θεραπεία για τον καταναλωτή, π.χ. αποζημίωση.
Πριν την θέσπιση του ως άνω αναφερόμενου νόμου ο καταναλωτής δεν είχε τις θεραπείες που έχει τώρα στην διάθεση του που είναι και η αποζημίωση και ενδεχομένως ο τερματισμός ή επιπτώσεις πάνω στην σύμβαση όπως και η αλλαγή της τιμής του προϊόντος ή της υπηρεσίας.
Γενικότερα, ο σκοπός του νόμου είναι η θέσπιση εθνικής νομοθεσίας η οποία ενοποιεί, εκσυγχρονίζει και κωδικοποιεί συγκεκριμένες νομοθεσίες που ρυθμίζουν θέματα προστασίας των οικονομικών συμφερόντων των καταναλωτών, καθώς και ενισχύει τις εξουσίες και τις αρμοδιότητες του Διευθυντή της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, με στόχο την αποτελεσματικότερη προστασία του καταναλωτή και την ενδυνάμωση της συνεργασίας και του συντονισμού των αρμόδιων αρχών.